Welk logo past het beste bij jou en je organisatie?

Denk je na over een nieuwe uitstraling voor je onderneming? Als onderdeel van een logo- of huisstijltraject is het nuttig naar bestaande logo’s te kijken. In dit artikel laat ik je zien welke verschillende logo’s er zijn en wat van elk de sterke en minder sterke kanten zijn. Met deze kennis kan je makkelijker beslissen welk logo het beste bij jou en je onderneming past.

 

Welke soorten logo’s zijn er?

Er zijn drie soorten logo’s:

  1. Iconografische logo’s bestaan alleen uit beeld.
  2. Typografische logo’s bestaan alleen uit letters.
  3. Gecombineerde logo’s bestaan uit beeld en letters.

 

Iconografisch logo’s of beeldlogo’s

Een iconografisch logo is een logo dat uitsluitend uit een symbool of illustratie bestaat zonder toevoeging van een naam erbij. Bedrijven die op deze manier herkend worden, zijn bedrijven die dagelijks in de media voorkomen. Het gaat daarbij vrijwel altijd om grote multinationals.

Sterk
Mensen herkennen en onthouden visuele beelden beter dan letters of namen. Door middel van een uniek, of bijzonder uitgevoerd symbool kan je onderneming zich onderscheiden van je concurrenten. Goed uitgevoerd zijn ze prima leesbaar bij kleine toepassingen.

Minder sterk
Om alleen aan een symbool, zonder toevoeging van een naam, herkend te worden, moet je lang en veel in de media aanwezig zijn. Om dit te bereiken heb je veel tijd en geld nodig.

Shell logo, Apple logo, Mercedes logo, Nike logo
 

Typografisch logo

Een typografisch logo is een logo dat alleen uit letters bestaat. De keuze van het lettertype is bij een typografisch logo belangrijk. Vette, dikke letters stralen kracht en betrouwbaarheid uit. Een klassieke letter heeft een degelijke uitstraling. Handgeschreven letters associëren we met persoonlijk en vriendelijk en cursieve letters koppelen we aan verandering en snelheid. We onderscheiden de volgende typografische logo’s:

  1. Naamlogo’s bestaan uit de naam van een organisatie of product zonder verdere toevoegingen. Heeft je onderneming een korte naam dan is dit een goede optie.
  2. Initiaal logo’s. Voor initialen wordt gekozen als de naam van een organisatie te lang of te ingewikkeld is. IBM boven een advertentie neemt nu eenmaal minder ruimte in, is beter leesbaar en valt beter op dan International Business Machines Corporation.
  3. Monogrammen zijn opgebouwd uit twee of meer letters en vormen zo een herkenbaar symbool. Je ziet het tegenwoordig vaak in de kledingindustrie waar het staat voor vakmanschap.

Sterk
Een typografisch logo heeft een krachtige en eenvoudige uitstraling. Het communiceert de naam van je organisatie op een directe en duidelijke manier. Vooral bij het in de markt zetten van je organisatie is dit belangrijk.

Minder sterk
Een typografisch logo kan inwisselbaar en onvoldoende onderscheidend zijn. Je kan niet goed zien op welk terrein je onderneming werkzaam is. Inhoudelijk heeft het dus niet altijd voldoende betekenis. Niet goed uitgevoerd kan het bij klein gebruik slecht leesbaar zijn.

Google logo, Facebook logo, CNN logo, BolderMusic logo, theater de Musketon log

 

Gecombineerd logo

In de meeste gevallen worden typografie en beeld gecombineerd. Op deze manier kan je de naam van je organisatie krachtig communiceren en gebruik maken van een visuele herkenning die mensen eerder herkennen en makkelijker onthouden. Er zijn twee soorten gecombineerde logo’s:

  1. Gecombineerd logo met een illustratief beeld.
  2. Gecombineerd logo met een abstract beeld.

 

Gecombineerd logo met een illustratief beeld

Een illustratief beeld logo is een logo met een herkenbaar illustratie. Deze illustratie kan in één keer duidelijk maken waarvoor je organisatie staat en op welk terrein je organisatie werkzaam is en zo een inhoudelijke betekenis aan je onderneming geven.

Sterk
De naam van je onderneming wordt duidelijk gecommuniceerd en de illustratie zorgt voor een sterke en onderscheidende visuele herkenning. Ook een sterk punt is dat een illustratie een inhoudelijke betekenis kan hebben en/of een directe associatie kan oproepen met je onderneming. Dat kan met de producten en diensten van je onderneming zijn, maar ook met een bepaalde waarde waar je onderneming voor staat.

Minder sterk
Slecht uitgevoerd kan het slecht leesbaar zijn in kleine uitvoeringen.

Puma logo, Ola logo, Michelin logo, Castellum Hoge Woerd logo, Hovenier Dassen logo, Van Gilst logo

 

Gecombineerd logo met een abstract beeld

Een abstract beeldlogo is een logo met een illustratie die geen directe betekenis heeft. Soms kan er een bepaald gevoel uitspreken.

Sterk
Een abstract beeldlogo kan een sterke visuele herkenning vormen. Door zijn eenvoud kan het ook in kleine uitvoeringen optimaal herkenbaar blijven. Vaak heeft het een internationale uitstraling.

Minder sterk
De betekenis is vaak niet aanwezig of niet voor iedereen te begrijpen.

Mitsubishi logo, Adidas logo, Microsoft logo, TrajectPlus logo, VarioAdvies logo

 

De keuze voor welk logo je uiteindelijk kiest hangt af van veel factoren. Een goede ontwerper zal de sterke kanten uitbuiten en oplossingen bedenken voor de zwakkere kanten. Hij of zij zal zorgen voor een onderscheidend logo dat de gewenste uitstraling van je organisatie versterkt.


Wil je meer weten over logo’s of denk je er aan een nieuwe huisstijl voor je organisatie? Neem dan contact met me op. Je kan me mailen of bellen op 06 292 200 58