Ga zorgvuldig om met de uitstraling van je onderneming

Ik loop niet als een ‘Huisstijlpolitie’ speurend door de stad op zoek naar huisstijl overtredingen, maar soms kom ik minder geslaagde toepassingen tegen.

Zo ook vanochtend in Utrecht, wachtend bij het stoplicht naast de Stadsschouwburg. Aan de overkant het kantoor van Bruggink & Van der Velden Advocaten Belastingadviseurs, met in statig koper hun naam op de gevel. Op het eerste gezicht niks mis mee. Maar omdat het lang duurde voor het licht op groen sprong, had ik de kans de gevel eens beter te bekijken.

BvdV_verzamel

Behalve de naam van het kantoor voluit boven de ingang is, ter hoogte van de 3de verdieping, een monogram met BvdV bevestigt. Bij een lange naam in verband met ruimtegebrek een prima oplossing. Alleen zoals hier toegepast is het dubbel op en verwarrend. Heten ze nu Bruggink & Van der Velden of BvdV? En omdat je de ‘v’ van ‘van der’ in ‘Bruggink & Van der Velden’ met een hoofdletter en in ‘BvdV’ met een kleine letter schrijft, oogt het in combinatie ook nog eens slordig.

Boven op het pand wappert een groene vlag met daarop weer het monogram, maar deze keer in een ander lettertype. De belettering op de gevel is in een schreefloze letter, de belettering op de vlag, het naambord naast de ingang en op de anti inkijkfolie voor de ramen is in een schreefletter uitgevoerd.

Door de verschillende uitvoeringen van de bedrijfsnaam, de verschillen in typografie en de verscheidenheid aan kleuren (groen van de vlag, koper van de belettering, zwarte en witte letters) geeft de toch al drukke gevel een rommelige indruk.

 

Overal dezelfde uitstraling

Eén van de kenmerken van een goede huisstijl is dat het in alle uitingen consequent wordt doorgevoerd. Er is bij de ontwikkeling van je huisstijl nagedacht over de juiste uitstraling voor je organisatie. Ga je bijvoorbeeld voor een schreefletter (degelijk, betrouwbaar) of voor een schreefloze (modern, zakelijk). Niet consequent doorvoeren van je huisstijl betekend dat je steeds een andere boodschap communiceert.

 

Afspraken vastleggen

Het is niet nodig om bij elke huisstijl een uitgebreid huisstijlhandboek op te stellen. Als je met één vaste ontwerper werkt zal je huisstijl overal consequent doorgevoerd worden. Maar maak je gebruik van meerdere ontwerpers, omdat je bijvoorbeeld met de meest gunstige aanbieders wilt werken, dan heeft het vastleggen van een aantal huisstijl afspraken wel voordelen.

Je kan de ontwerpers beter aansturen en deze zijn bijvoorbeeld op de hoogte welke letters en kleuren er in je huisstijl gebruikt worden. Ook zijn huisstijlafspraken handig voor je eigen organisatie. Medewerkers weten zo wat de visie achter de huisstijl is en je zorgt ervoor dat deze kennis binnen je eigen onderneming aanwezig is en aanwezig blijft. Je bent zo minder afhankelijk van je ontwerper. Kortom het vastleggen van een aantal afspraken omtrent je huisstijl zorgt ervoor dat de uitstraling van je onderneming altijd en overal hetzelfde is. Het geld dat je in de huisstijl hebt geïnvesteerd komt zo beter tot zijn recht.

Nu presenteert Bruggink & Van der Velden zich op een slordige manier en slordigheid is niet een eigenschap die je wil zien bij advocaten en belastingadviseurs. Daarvan verwacht je aandacht voor details en de kleine lettertjes.